Blog

Školka (ne)bude?

Nebývá zvykem, že během jednoho týdne píši více než jeden blog.  Přeci jen to chce svůj čas a toho není nikdy nazbyt.  Musím však reagovat na různé dotazy a emaily, které se ke mně dostávají na téma zneužití ušetřených prostředků. Konkrétně, že chceme z ušetřených mezd postavit školku. Ano, naše univerzita v loňském roce ušetřila 106 miliónů. Je třeba ale také dodat, že se to netýká jen mzdových prostředků.  Díky celé řadě na výzkum orientovaných projektů, které jsme získali, mohly fakulty šetřit příspěvek na vzdělávání (tzv. kapitolu 1101), ale také jsme zavedli opatření v rámci nákupů a výběrových řízení.  Důsledným tlakem na dodavatele s využitím elektronických aukcí jsme ušetřili prostředky na investiční výstavbu.  To znamená, že ve Fondu reprodukce investičního majetku (FRIM) máme peníze navíc, které můžeme využít právě na výstavbu nové školky.  V žádném případě to ale nepůjde na úkor mzdových prostředků.  Mimochodem, všechny ušetřené prostředky půjdou tam, kde byly uspořeny.  Každá fakulta dostane zpět to, co si vytvořila ve svých fondech. Možná někomu vadí, že si nejvíce našetřila Fakulta elektrotechniky a informatiky, ta ale musí investovat do přístrojového vybavení své nové budovy.  To z velké části není součástí evropské dotace a univerzita nemá na to, aby je mohla poskytnout. Tvrzení např. předsedy našich odborů, že hodláme tyto "krvavě ušetřené" prostředky "rozfrcat" jsou nemístná a manipulativní. Musí mi vadit, že se takové informace šíří mezi naše zaměstnance bez toho, že jsou např. se mnou ověřeny.  Nikdy jsem se nebránil diskuzi a vždy jsem se snažil v rozdělování prostředků hrát fér.  Všichni dostávají k dispozici transparentní přehled o tom, jak se peníze rozdělují. Je mi líto, že se pan předseda stává vůdčí osobností ve zkreslování informací, namísto toho, aby se stal příkladem pro ostatní v oblasti pedagogického nebo vědeckého výkonu. Tam bychom to potřebovali mnohem mnohem více.  A k té školce.  Jsem právě na Univerzitě Palackého v Olomouci a ta připravuje zprovoznění své už druhé školky.  Je to totiž velká pomoc pro mladé asistenty i vědecké pracovníky.