Blog

Pár slov o kvalitě

 

Slovo kvalita se neustále skloňuje ve všech pádech.  Slyšíme o ní v médiích, čteme na billboardech, o kvalitě se hovoří i na našem ministerstvu. Dle různých vyjádření, by se právě kvalita měla stát základem budoucího financování univerzit.  Prostě je to populární slovo.  Jenom si nejsem jistý, zda-li všichni ví, co si pod tímto pojmem představit. Ne, nebojte se, nebudu tady uvádět žádné definice.  Stačí trocha selského rozumu.  Nejde o nic jiného, než aby naši studenti byli spokojeni se svým vzděláním, aby průmysloví partneři byli spokojeni s prací, kterou pro ně odvádíme, aby výsledky vědy a výzkumu byly pozitivně přijímány u nás i ve světě. Obecně v reálném světě platí, aby byl zákazník spokojen. Pro tyto účely vznikly standardy, které pomáhají řídit organizace tak, aby tento cíl byl splněn.  Asi všichni víte, že my jsme zavedli na naší univerzitě standard řízení kvality podle normy ISO 9001. A právě na ověření toho, zda-li tyto standardy respektujeme, byli u nás auditoři. V minulých dvou dnech náš systém kvality prošli a zkontrolovali naplňování jeho pravidel. Závěry mne potěšily, protože bylo konstatováno výrazné zlepšení za uplynulý rok v celé řadě oblastí. Prošli jsme tedy téměř bez ztráty “květinky”, ale je tu jedno ale! Ano, máme ve věcech větší pořádek dle normy ISO 9001 a není pochyb o správnosti dodržování norem a standardů, nicméně důležitější je, zda-li jsou všichni ti, o kterých jsem psal výše, spokojenější. Klidně mi dejte vědět. Norma je jedna věc a skutečnost je věc druhá.  Obecně mám dojem, že se celkově zužuje kvalita na formální stránku věci (úspěšně splnit požadavky auditu) a stává se někdy virtuální realitou. Přiznám se, že to bych tedy nerad. Dokonce jsem vnitřně přesvědčen o tom, že bychom žádné audity ani nepotřebovali. Kvalita by měla být otázkou našeho osobního přístupu a cti.  Pak zcela určitě budou všichni ti, pro které pracujeme, spokojenější. A o to tady jde.