Blog

„Zlaté české ručičky“

Určitě znáte frázi „Zlaté české ručičky“ často používanou v záporném slova smyslu. Já mám ale příklad, který stojí za to a není to apríl. Včera (31. 3. 2015) u nás proběhl ŠKODA UNI DAY 2015, na kterém byl představen vůz ŠKODA VisionC, mimochodem jsme první univerzitou, na které se tento vůz vystavoval. Od pracovníků škodovky jsme se dověděli, že existují na světě fyzicky 2 kusy, a že se jedná o ruční výrobu. Pro dokreslení, nejde o tzv. studii (ta nejezdí), ale jde o jezdící vůz se všemi agregáty. Co je ale důležité, první „hliněný“ model kompletně navrhovali a vytvořili naši pracovníci ŠKODA AUTO a.s. Je vidět, že máme excelentní odborníky v oblastech průmyslového designu a v technice. Je to úžasné dílo, znáte cenu výjimečného výrobku? Na www jsem se dočetl, že cena je 30 až 40 milionů Kč, informace ze Škodovky je 30 až 40 milionů Eur. Mě ale těší, že i my vychováváme techniky se zaměřením na průmyslový design. Součástí ŠKODA UNI DAY 2015 byly i velmi zajímavé přednášky, nejen o motorizaci škodovek a převodovkách, ale i o motorech a převodovkách pro novou závodní Fábii R5, kterou „sedlá“ náš pracovník Ing. Pavel Dresler, mistr Evropy a Asijského a Pacifického kontinentu (APRC) společně s Janem Kopeckým. Vývojové centrum Škodovky představilo koncepci motorů v dalších létech. Mimochodem, dokážete si představit, jak se prohýbá klikový hřídel, ojnice motoru, za jakých podmínek pracují pístní kroužky? Víte, jak se chová hliníkový blok motoru, když se v různých místech při provozu postupně ohřívá a venku je -20°C? Jak se teplem „nafukuje a kroutí“ turbodmychadlo? Co se děje s motorem, když jezdíme krátké úseky ve městě nebo dlouhé úseky po dálnici? Jak je to s bezpečností pasažérů v automobilu? Na všechny tyto otázky odpovídali odborníci ze Škodovky. Z otázek a odpovědí vyplynulo viditelné multidisciplinární propojení od výpočtů, simulací, zkoušek prototypů až po velkosériovou výrobu. Každý si našel své pole působnosti od výpočtáře, konstruktéra, designéra, technologa, svářeče, tvářeče, pracovníka automatizace, povrcháře, hydraulika, materialisty, systémáka, až po dopraváka.  Byl o to opravdu zajímavý den, ne jen pro nás pro „starší chlapy“, ale i pro studenty. Doufám, že ŠKODA UNI DAY 2015 je pro ně motivací, v jakém směru se mají dále rozvíjet.