Blog

Jak se jezdí na D1

Všichni jsme zaznamenali, že se na naší nejdůležitější dálnici opět rozjely stavební práce. Pravdou je, že jakmile se na D1 cokoliv děje, nelze od toho očekávat nic dobrého. Dvouproudová dálnice se mění v hodně dlouhou parkovací plochu a pohár trpělivosti všech zúčastněných se rychle vyprazdňuje. Nikdo nemá tušení jak tam bude dlouho stát a zoufalství v očích těch, kteří se zjevně nedostanou do svého cíle včas, je více než patrné: strávím tady deset, dvacet minut, nebo hodiny? Dobře si pamatuji, jak jsem na D1 jednou stál čtyři a půl hodiny a marně čekal na jakoukoliv informaci, která by mi tuhle frustrující situaci umožnila ve zdraví přečkat.

Dnes je to jinak. Vytáhnu tablet, zadám do prohlížeče www.viarodos.eu a mám jasno. Je tam totiž výstup našeho Centra kompetence RODOS (ROzvoj DOpravních Systémů), který financuje Technologická agentura České republiky. Každou minutu vyhodnocuje informace z mýtných bran a aktuálních pozic GPS modemů, které jsou instalovány ve 130 000 vozidlech. Podle toho sestavuje obraz vytížení všech českých dálnic a rychlostních silnic. Pro každý segment dálnice mezi jednotlivými exity zobrazuje jaké zpoždění můžete očekávat, jakou průměrnou rychlostí se proud aut pohybuje a spoustu dalších informací. Prostě víte, na čem jste. Pravda, někdy taky víte do čeho jedete, což tedy moc příjemné taky není, ale zatím to většinou vychází lépe na dálnici počkat, než sjíždět a zůstat viset na objízdných trasách. Inteligentní dopravní systémy mají prostě své kouzlo.